نشست مشترک مسئولان سفارت اتریش و دانشگاه علم و فرهنگ

توسعه همکاری های علمی و آموزشی بین دانشگاه علم و فرهنگ و انجمن فرهنگی اتریش

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ، صبح چهارشنبه (29 فروردین)، الکساندر ریگر-وزیرمختار، معاون سفیر و مدیر انجمن فرهنگی سفارت اتریش و همراهان وی در نشستی با مسئولان دانشگاه علم و فرهنگ زمینه های مختلف توسعه همکاری‌های بین المللی را بررسی کردند.

در این نشست؛ سیدسعید هاشمی-سرپرست دانشگاه- با اشاره به اهمیت توسعه روابط دانشگاه علم و فرهنگ در عرصه بین المللی با سفارتخانه ها و دانشگاه های سایر کشورها، دانشگاه علم و فرهنگ را وابسته به جهاد دانشگاهی معرفی کرد و رویکرد اصلی این دانشگاه را در حال حاضر کارآفرینی خواند.
وی افزود: نگاه اصلی این است که دانشگاه علم و فرهنگ در مسیر دانشگاه های نسل سوم حرکت کند و در لیست 1000 دانشگاه برتر جهان قرار بگیرد.
دکترهاشمی با اشاره به توانمندی های موجود در دانشکده‌های علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، هنر و معماری و علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، گفت: علاوه بر توانمندی های رسمی دانشگاه در بخش آموزش‌های تخصصی آزاد نیز قابلیت های مناسبی وجود دارد که مرکز تخصصی زبان انگلیسی از جمله آن هاست.
رییس دانشگاه علم و فرهنگ افزود: گسترده ترین شبکه آموزش در کشور با حدود یک میلیون فراگیر و 155 مرکز آموزشی تخصصی در اختیار جهاد دانشگاهی است که دانشگاه علم و فرهنگ تعامل نزدیکی با آن ها دارد.
وی همچنین افزود: بستر لازم برای آموزش زبان آلمانی با کمک سفارت های آلمان و اتریش هم فراهم است و دانشگاه علاقه مند به توسعه همکاری های بین المللی با کشورهای مختلف می باشد.

دکترسنگتراش- مدیرامور بین الملل دانشگاه علم و فرهنگ- ضمن توضیحاتی درخصوص توانمندی‌های متعدد دانشگاه علم و فرهنگ گفت: دانشگاه علم و فرهنگ علاقه‌مند است که با دانشگاه IMC اتریش تفاهم نامه داشته باشد که جزو دانشگاه های معتبر در آموزش های گردشگری و هتل داری است که به دلایلی بازدید از آن دانشگاه هنوز تحقق نیافته و امید است پس از این نشست سرعت امضای تفاهم نامه بیشتر بشود تا بتوانیم آموزش های کوتاه مدت تخصصی را از تابستان آغاز کنیم.
دکتر سنگتراش بر اهمیت هماهنگی های تبلیغات دوره آموزش های تخصصی زبان، گردشگری و هتل داری تاکید کرد و افزود: دانشگاه علم و فرهنگ تنها پارک علوم و صنایع نرم فرهنگی دانشگاه‌های کشور را در اختیار دارد و این یک مزیت رقابتی کم نظیر است.
وی همچنین با اشاره به دانشکده علوم گردشگری به عنوان نخستین دانشکده گردشگری در بین دانشگاه های ایران، ظرفیت های بالای علمی و آموزشی این دانشکده را تشریح کرد.

الکساندر ریگر- معاون سفیر و مدیر انجمن فرهنگی سفارت اتریش- با سپاس از دعوت دانشگاه علم و فرهنگ بر اهمیت صدها سال روابط حسنه بین دو کشور ایران و اتریش تاکید کرد.
وی گفت: اگر بخواهیم به گذشته برگردیم دربخش روابط علمی نیز ایران و اتریش سابقه خوبی دارند و امسال یک صد و شصتمین سال فرهنگی روابط دیپلماتیک ایران و اتریش است و اتریش یکی از پیشگامان گفت و گوی ادیان بوده که همواره از طرح های آموزشی و گردشگری استقبال می کند.
وی در تبیین روابط علمی و فرهنگی دو کشور به گیاه‌شناس اتریشی دکتر رشینگر اشاره کرد که نقش مهمی در شناسایی و رده‌بندی گیاهان بومی یونان و آسیای جنوب غربی به ویژه ایران داشته و سه بار به ایران سفر کرده و به جمع‌آوری گیاهان ایران و شناسایی آن‌ها پرداخته و کتاب های Flora Iranica (گیاهان ایران) و Flora Aegaea (گیاهان اژه) را نوشته است.
وی با اشاره به تاسیس مدرسه کوهنوردی ایران و اتریش درخصوص همکاری‌های بلندمدت و بهره برداری از دانش طرفین اظهار امیدواری کرد.

علوی- کارشناس سفارت اتریش- گفت: 40 سال است سفارت اتریش در ایران کلاس های زبان آلمانی برگزار می کند و بزرگ ترین کتابخانه زبان آلمانی به صورت رایگان در دسترس همه است.
وی تاکید کرد: دوره های زبان آلمانی که توسط سفارت اتریش برگزار می شود؛ در سطوح مختلف ارائه می شوند و دیپلم زبان آلمانی توسط تمام دانشگاه ها و انجمن های فرهنگی آلمانی زبان به رسمیت شناخته می شوند.

دکتر ایمانی خوشخو- رییس پارک علوم و صنایع نرم فرهنگی- با اشاره به اهمیت فعالیت های انجام شده در دانشگاه گفت: دانشگاه علم و فرهنگ از دانشگاه های جوان است و شاید به لحاظ قدمت و امکانات با دانشگاه های مطرح ایران و جهان فاصله داشته باشد ولی کارهایی که در این دانشگاه انجام شده چه در داخل ایران و چه خارج از آن منحصر به فرد بوده است.
دکتر ایمانی خوشخو گفت: به طور مشخص، تاسیس نخستین دانشکده علوم گردشگری کشور در این دانشگاه، تاسیس پارک علوم و صنایع نرم فرهنگی و تاسیس دپارتمان گردشگری و معنویت در دانشگاه علم و فرهنگ تنها سه فعالیت منحصر به فرد این دانشگاه است که هر کدام نتایج درخشانی داشته اند.
وی با اشاره به سابقه ادیان در ایران و وجود30 مقبره پیامبر ادیان های مختلف در ایران و جاذبه های طبیعی منحصر به فرد ایران مانند کویرها گردشگری معنوی را تبیین کرد و تاکید کرد: به طورکلی هر مولفه ای که گردشگر را متوجه یک قدرت ماوراء مادی نماید؛ گردشگری معنویت را تداعی می کند.
رییس پارک علوم و صنایع نرم فرهنگی افزود: منظور از معنویت در گردشگری فقط بحث دینی نیست و هنر، موسیقی سنتی، ادبیات و جاذبه های مسحور کننده ایران همچون زندگی عشایری نیز از مولفه های معنویت است که در گردشگری ایفای نقش می کنند.

پرچکانی- مشاور رییس دانشگاه و مدیر روابط عمومی- نیز در توضیح دستاوردهای کارآفرینی دانشگاه علم و فرهنگ به پروژه راهنماتل اشاره کرد و گفت: راهنماتل یک ایده دانشجویی بوده که توسط دانشجویان گردشگری دانشگاه مطرح شد و با کمک دانشگاه به یک اپلیکیشن هشت زبانه تبدیل شد.
وی افزود: راهنماتل در سه بخش گردشگران ایرانی در داخل کشور، گردشگران ایرانی خارج از کشور و گردشگران خارجی که به ایران سفر می کنند؛ سرویس راهنمایی آنلاین ارائه می کند و این امر در 14 شهر داخلی و 5 کشور خارجی امکان پذیر است.
وی افزود: این پروژه در مرحله تست ایمنی خود قرار دارد و به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
در این نشست دکتر هاشمی-رییس دانشگاه-، دکتر ایمانی خوشخو-رییس پارک علوم و صنایع نرم فرهنگی-، دکتر سنگتراش-مدیر امور بین الملل-، دکتر حسنی- معاون پشتیبانی-، دکتر سجادی فر-معاون آموزشی- پرچکانی –مشاور رییس و مدیر روابط عمومی و دکتر صباغ پور- کارشناس ارشد امور بین الملل- حضور داشتند.
گفتنی است در پایان معاون سفیر اتریش و همراهان وی از بخش های مختلف دانشگاه علم و فرهنگ بازدید کردند.

دکمه بازگشت به بالا